Marek Pasieczny ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie gry na gitarze w Królewskim Konserwatorium Szkocji w Glasgow oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Ponadto studiował kompozycję w Królewskim Konserwatorium Szkocji w Glasgow. W 2010 roku rozpoczął studia doktoranckie w zakresie kompozycji i wykonawstwa w Australii. Doktorat obronił na Uniwersytecie Surrey w Guildford w Wielkiej Brytanii w 2015 roku. Jako kompozytor, gitarzysta, wykładowca i juror konkursów Pasieczny regularnie pojawiał się na festiwalach w Europie (Polska, Francja, Niemcy, Holandia, Szwajcaria, Austria, Czechy, Grecja, Turcja, Bośnia i Hercegowina, Wielka Brytania i Włochy), Azji (Chiny, Japonia) Rosja, Australia, Nowa Zelandia, Republika Południowej Afryki, Kanada i USA. Prowadził kursy mistrzowskie i wykłady w University of Surrey (Wielka Brytania), Leeds College of Music Zürich, University of Alaska, University of Victoria, Royal Northern College of Music (Manchester), Royal Birmingham Conservatoire, California State University, The Central Conservatory of Music (Pekin), Hochschule für Musik Freiburg, Hochschule für Musik und Theatre Rostock, Hochschule für Künste Bremen, Hans-Werner-Henze Musikschule Berlin, New Zealand School of Music, Victoria University, Wellington, Koninklijk Conservatorium (Bruksela). Współpracował z takimi muzykami jak: Pat Metheny (CD „Upojenie”), Anna Maria Jopek, Odair i Clarice Assad, David Russell, Roland Dyens, Carlo Domeniconi, LAGQ: Los Angeles Guitar Quartet, Ana Vidovic, Hilary Hahn, James Gourlay, Aaron Shorr, Andrew York, Pavel Steidl, Edoardo Catemario, Gabriel Bianco, Krzysztof Pelech, Michał Stanikowski, Andrzej Bauer, Vojin Kocic, Piotr Rojek, Duo Melis, Lulo Reinchard i wielu innych. Prawykonania jego utworów miały miejsce w takich salach jak: Peabody Conservatory, Baltimore, USA (2012), Conservatoire National de Strasbourg, Francja (2011), He Luting Hall, Szanghaj, Chiny (2008), BBC Scotland, UK (2007), Royal Albert Hall, Londyn, Wielka Brytania (2004), Sala im. W. Lutosławskiego (2003) (Warszawa) oraz Carnegie Hall, Nowy Jork (2006, 2014). Uczestniczył w nagraniu łącznie 36 albumów. Jako kompozytor i wykonawca pojawił się na 14 albumach, singlach, solowych EP-kach, 5 albumach z muzyką kameralną, 3 albumach z orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi. 4 albumy zostały w całości poświęcone twórczości Pasiecznego, a na 10 albumach wystąpił wśród innych kompozytorów. Muzykę Pasiecznego wykorzystywano także w baletach (Tajwan) i filmach dokumentalnych (Niemcy, USA). W 2012 roku Pasieczny został artystą D’Addario i znalazł się na okładce magazynu Classical Guitar. Utwory Pasiecznego wydawane były przez PWM (Polska), Les Productions D’Oz (Kanada), Lathkill Music (Wielka Brytania), HomaDream Inc., (Japonia), SLE (Wielka Brytania / Republika Południowej Afryki).
*
Rok po śmierci Johna Tavenera postanowiłem skomponować epitafium upamiętniające jego życie i śmierć. Pomysł przyszedł w wigilię Bożego Narodzenia 2014 roku; w drugi dzień Świąt szkice do utworu były gotowe. Czas, w którym powstał pomysł sprawił, że kompozycja przyjęła głęboko religijną postać, stając się równocześnie upamiętnieniem tych wyjątkowych dni. W przekazie i strukturze dzieła znajdują się ścisłe odniesienia do osoby Tavenera i do religii chrześcijańskiej. Do sfery religijnej odnosi już sama dwuczęściowa forma utworu, symbolizująca dwa odłamy religii chrześcijańskiej: moją wiarę katolicką oraz bliskie Tavenerowi prawosławie. Do dwóch religii odwołuje także zawarta w tytule kompozycji biblijna formuła „koniec jest początkiem”, występująca zarówno w języku łacińskim, jak i starogreckim, jak również wersy Księgi Genesis (3:19), mówiące o cykliczności następstwa życia i śmierci, które spotykają się w tym samym miejscu. Idea cykliczności generuje szereg rozwiązań strukturalnych dzieła, na przykład pierwsze 11 taktów każdej części pojawia się w odwróceniu w jej zakończeniu, skutkiem czego inicjalny dźwięk spotyka się z dźwiękiem finalnym. Także sama liczna 11 jest znacząca – odnosi się do miesiąca listopada, w którym zmarł Tavener. Z kolei w pierwszych 28 taktach części pierwszej zakodowana została data urodzin artysty: 28 stycznia 1944.
Marek Pasieczny