Allison Ogden

Allison Ogden – kompozytorka muzyki elektroakustycznej, propagatorka sztuki eksperymentalnej, multimediów i partnerstwa międzykulturowego, rozpoczęła naukę kompozycji w wieku 13 lat u Andrew Wagonera z Uniwersytetu Syracuse. W 1997 roku podjęła studia w Eastman School of Music z zakresu gry na klarnecie (u Kennetha Granta) oraz kompozycji (u Augusty Read Thomas, Josepha Schwantnera, Christophera Rouse’a i Davida Liptaka). Podczas studiów w Eastman Computer Music Center, gdzie pracowała pod kierunkiem Alana Schindlera, zainteresowała się twórczością komputerową, elektroakustyczną i multimedialną. W 2001 roku rozpoczęła studia doktoranckie z kompozycji i na Uniwersytecie w Chicago, u Howarda Sandroffa (muzyka komputerowa) oraz Shulamit Ran, Marty Ptaszyńskiej, Elżbiety Sikory, Bernarda Randsa i Kotoki Suzuki (kompozycja). W czerwcu 2008 roku uzyskała stopień doktora w dziedzinie kompozycji i muzyki komputerowej na Uniwersytecie w Chicago. Prowadziła liczne kursy muzyczne na Uniwersytecie w Louisville, dotyczące m.in. muzyki w zachodniej cywilizacji, kobiet w muzyce, kompozycji muzycznej, orkiestracji i teorii muzyki.

*

Dark Sky na flet altowy i elektronikę skomponowałam dla Alicji Molitorys w 2023 roku w University of Louisville Computer Music Studios. Od dawna fascynuje mnie obserwowanie nocnego nieba. Dorastając na obszarze o minimalnym skażeniu oświetleniem, a następnie mieszkając w większych miastach o znacznym obciążeniu światłem (takich jak Chicago), stwierdziłam, że brakuje mi tego intensywnego poczucia więzi z nocnym niebem i naszymi naturalnymi rytmami dobowymi. Podczas podróży poszukiwałam obszarów z czarnym niebem i przekonałam się, jak bardzo poruszają i inspirują mnie te doznania. Dark Sky to utwór, który ma odzwierciedlać atmosferę biwakowania z dala od jakichkolwiek źródeł światła, gdzie absolutna czerń pochmurnej nocy podczas nowiu księżyca może być zarówno przerażająca, jak i magiczna.

Allison Ogden